Vindbaarheid van je website in zoekmachines

Een vraag die vaak gesteld wordt is 'Hoe kom ik hoog in de ranglijsten van zoekmachines?'. Het liefst op nummer 1, of op de eerste pagina bij de zoekresultaten - dus in de top 10. Om het antwoord op deze vraag goed te begrijpen moet je eerst een beetje weten hoe zoekmachines werken. Als voorbeeld zal in dit artikel vaak Google worden gebruikt. Deze zoekgigant heeft een marktaandeel van bijna 60% (januari 2005) wat in de praktijk betekent dat de meeste mensen uw site zullen vinden via deze zoekmachine. Andere grote spelers zijn Yahoo en MSN. 1. Google 57.2% 2. Yahoo 21.3% 3. MSN Search 8.6% bron: www.onestat.com Er zijn natuurlijk ook nog een aantal specifiek nederlandse zoekmachines zoals: ilse.nl, vindex.nl, track.nl, zoek.nl Hoewel elke zoekmachine zo zijn eigen manier en geheimen heeft waarmee de 'ranking' van een website wordt bepaald, gebruiken ze vaak ook dezelfde methodes of varianten ervan om jouw site te indexeren.

Aanpak

Je kan de hele aanpak verdelen in 3 stappen.

  • Bouw een site die zoekmachine-vriendelijk is
  • Meld de site aan bij zoekmachines en directories
  • Onderhoudt en vernieuw de site

Vooral na punt 2 wordt vaak gedacht dat het karwei geklaard is en men er alles aan heeft gedaan om hoog in de ranking terecht te komen. Het is echter juist punt 3 die op termijn voor betere resultaten kan leiden. Merge zorgt voor punten 1 en 2. Garanties om op een nummer 1 plek te komen zijn er niet, maar als men de tips hier volgt dan heeft dat zeker een positieve invloed.

Bouw een site die zoekmachine-vriendelijk is

Kort samengevat moet de website het liefst zo simpel mogelijk zijn. Zoekmachines struinen het web af met 'spiders'. Dit kan je zien als automatische zoekrobots die constant het hele internet afgaan, alle links volgen die ze tegenkomen, en op deze manier het web indexeren. Afhankelijk van de zoekmachine en een instelling die je zelf kan maken, komen ze vaker of minder vaak langs.

Structuur en opmaak

Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke linkstructuur van je webpagina. Keep it simple. Zoekmachines lusten geen cookies. Pagina's die deze vereisen worden dus niet ge?ndexeerd. Bezoek je website ook eens met een tekstbrowser om te zien of je ook dan bij alle content op je pagina kan komen. Hou je aan de standaarden (w3c). Gebruik zo min mogelijk ingewikkelde javascript of flash-menu's. Een site helemaal in flash kan mooi zijn, maar praktisch niet te indexeren voor zoekmachines. Maak daarom altijd ook een html versie.

Geen frames

Gebruik liever geen frames. Zoekmachines houden er niet van waardoor het kan zijn dat bepaalde pagina's niet gevonden worden. Met de laatste stand van zaken is het gebruik van frames ook zelden nodig.

Een nette url

Wat is een url? De afkorting staat voor Uniform Resource Locator. Maar dat mag je direct weer vergeten. Het gaat om de inhoud van de adresbalk in je browser. Dat kan dus bijvoorbeeld zijn : http://www.merge.nl/nl/portfolio Zoekmachines houden van dit soort leesbare, nette url's . Eigenlijk net als gewone mensen. Het is helemaal mooi als in de url al trefwoorden zitten die betrekking hebben op de inhoud van de pagina. Waar zoekmachines vaak problemen mee hebben is dynamische content. Content die uit een database komt. Je herkent het vaak aan url's met vraagtekens erin of '&' en andere vreemde tekens waarop zoekmachines kunnen struikelen. Dit is een probleem dat vaak onderschat wordt, zelfs door grote multinationals. Hoewel de sites die door Merge gemaakt worden ook vaak dynamisch zijn, hebben wij het CMS en de opbouw van de website zo ontwikkelt dat je altijd een nette 'statisch' uitziende url te zien krijgt. Logisch opgebouwd en zeer leesbaar voor mens en zoekmachine.

De leeftijd van een website

Een factor waar je weinig invloed op hebt, en die van groot belang is voor de huidige manier waarop zoekmachines de ranking bepalen is de leeftijd van de site. Dus hoe lang het domein en de site al bestaat. Vanzelfsprekend kun je hier weinig invloed op uit oefenen. Je kunt een oud, trustworthy domein met hoge pagerank proberen te kopen, maar pas op: Google schijnt ook in de gaten te houden op wiens naam een domein staat. De meest betrouwbare manier is dus nog altijd: geduld.

Inhoud! Inhoud!! Inhoud!!!

Tot zover de eisen waar een website technisch aan zou moeten voldoen zodat deze zoekmachine-drempelvrij is. Bij Merge houden wij ons altijd aan deze regeltjes. Uiteindelijk gaat het echter om de content van de website - de inhoud - die interessant is en gevonden moet worden door zoekmachines. Met het Merge CMS kun je ook hier gemakkelijk extra profijt uithalen.

Meta-tags

Meta tags zijn specifieke tags in de html structuur van een pagina die gebruikt worden door zoekmachines. Daar hoef je verder het fijne niet van te weten, belangrijker is dat in het Merge CMS je deze tags zelf gemakkelijk kan gebruiken.

Keywords

Een van de meta-tags betreft de keywords. Dit zijn losse trefwoorden die betrekking hebben met de tekst van de pagina en waarop gezocht zou kunnen worden. Vul voor elke pagina keywords (trefwoorden) in die ook in de bijbehorende tekst voorkomen. Je kunt ze in het Merge CMS voor elke pagina gemakkelijk invullen. Zorg dat het er niet teveel zijn (minder dan ongeveer 20) anders heb je kans dat je ervoor beboet wordt door zoekmachines. Bij het bedenken van deze keywords kan je het best de belangrijkste termen gebruiken uit de tekst die erbij hoort, maar denk ook eens na wat voor zoektermen mensen zullen intypen in een zoekmachine bij het zoeken naar jouw pagina. Misschien zijn er wel klassieke typfouten bij een woord mogelijk? Je kunt ook onderstaande links gebruiken om te weten te komen welke keywords vaak ingevuld worden, aan de hand van een keyword dat je zelf invult. inventory.nl.overture.com/d/searchinventory/suggestion adwords.google.com/select/main?cmd=KeywordSandbox

Description

De meta-tag description geeft de mogelijkheid om in een paar zinnen een samenvatting van de pagina te geven. Het best kan dit zo kort mogelijk gehouden worden en niet dezelfde opsomming zijn als bij keywords.

Title

Strikt gesproken is de title-tag geen meta-tag maar een 'gewone' tag. De inhoud van de 'title' wordt bijvoorbeeld getoond in de bovenbalk van browsers. Deze wordt in het Merge CMS gebruikt aan de hand van de menu-naam.

Indexeerbare inhoud - de tekst

Spiders - de zoekmachine robots die het web indexeren - gebruiken zeer simpele tekstbrowsers, en zien daardoor geen opmaak of plaatjes, alleen tekst. Zorg er dus voor dat er tekst in je site staat. Dat klinkt simpel, maar goede teksten schrijven kost inspanning waardoor men er vaak niet aan toe komt. Als je veel plaatjes hebt, zorg dan ook voor onderschriften. Zoekmachines kunnen niet zien wat de inhoud van een plaatje is. Quality content is waar zoekmachines van houden. Probeer niet te lange, bondige stukken tekst te schrijven die ergens over gaan.

Aanmelden website

Wanneer de site af is en gevuld met inhoud is het tijd de zoekmachine aan te melden bij de zoekmachines. Ook dit gedeelte wordt verzorgd door Merge. Het duurt dan meestal nog een aantal weken tot maanden voordat je site daadwerkelijk gevonden kan worden via de zoekmachine. Nieuwe sites worden vaak niet vertrouwd door zoekmachines, het is daarom zaak om niet gelijk in paniek te raken als je site niet goed gevonden wordt. Een handige tool voor mensen die zelf hun site makkelijk willen aanmelden bij veel zoekmachines is Internet Business Promoter (IBP) van Axandra. Hiermee kan je tevens in de gaten houden wat je ranking is bij verschillende zoekmachines behorende bij bepaalde trefwoorden. www.axandra.com

Links

Het is echter ook belangrijk om je site aan te melden bij andere websites die te maken hebben met jouw branche of onderwerp waarover je site gaat, zonder dat het directe concurrenten zijn. Het is namelijk zo dat hoe populairder je site wordt, des te hoger eindig je ermee in de zoekresultaten, en hoe vaker jouw site is gelinkt op andere websites, hoe hoger je ranking. Zorg dus dat je zoveel mogelijk gelinkt wordt op andere pagina's. Dat kan lastig zijn omdat je geen invloed hebt op de inhoud van andere pagina's, maar vragen kan altijd en in ruil voor een link naar jouw pagina kun je natuurlijk ook een link naar de andere pagina op je eigen site neerzetten. Kijk ook eens op startpagina.nl of jouw site que inhoud bij een aantal startpagina dochters zou passen en stuur de webmaster daarvan een mailtje met je verzoek. Kijk ook eens bij het open directory project. www.startpagina.nl www.dmoz.nl (open directory)

Domeinnamen

Een zoekmachine kijkt tevens naar de domeinnaam. Wanneer zich in de domeinnaam al een trefwoord bevindt dan wordt deze veel beter gevonden. Het kan dus de moeite zijn om extra domeinnamen te registreren met daarin de belangrijkste keywords, die vervolgens wel allemaal naar dezelfde site verwijzen. Extra domeinnamen kosten relatief erg weinig dus daarvoor zou je het niet hoeven te laten.

Dingen die je niet moet doen

Niet spammen. Je krijgt weleens aanbiedingen te zien waarbij je miljoenen emailadressen kunt kopen zodat je in 1x al deze mensen kan emailen over jouw site. Dit heet spammen en wordt als zeer hinderlijk ervaren en steeds minder getolereerd. Doe dit niet tenzij je negatieve publiciteit zoekt.

Google PageRank Uitgelegd

Nog even een stukje over Google specifiek. Google gebruikt een techniek die PageRank heet, of paginabeoordeling, waarmee de waarde van pagina wordt bepaald. Wanneer je de google toolbar installeert in Internet Explorer kun je zelf de pagerank bekijken bij elke site. Pagina Beoordeling hangt af van de unieke democratische natuur van het web door gebruik van zijn vaste link structuur als een indicator van een individuele pagina belangrijkheid. Bijvoorbeeld, Google interpreteert een link van page A naar page B als een stem, van page A, voor page B. Maar, Google kijkt naar meer dan alleen het aantal stemmen, of het aantal links dat een pagina krijgt; het analyseert ook de pagina die een stem uitbrengt. Stemmen van pagina's die zelf 'belangrijk' zijn wegen zwaarder, en helpen om andere pagina's 'belangrijk' te maken. Belangrijke, hoge-kwaliteit sites ontvangen een hogere PageRank, welke Google zich elke keer dat er een zoekopdracht uitgevoerd wordt, herinnert. Natuurlijk betekenen belangrijke sites niets voor u als ze niets te maken hebben met uw zoekopdracht. Daarom combineert Google PageRank met hoogwaardige tekstherkennings technieken om pagina's te vinden die én belangrijk én relevant zijn voor uw zoekopdracht. Google doorzoekt de hele site op aantal keren dat uw zoekterm(en) voorkomen en bekijkt alle aspecten van de inhoud van een pagina (en de inhoud van pagina's die naar die pagina linken) om te bepalen of het een goed resultaat is voor uw zoekopdracht.

De site is af, overal aangemeld, wat nu?

Wat kan je tenslotte nog doen na dit alles. Simpel - Hou de site geupdate, voeg regelmatig content toe, zoekmachines belonen een vernieuwde inhoud. Dit wordt vaak onderschat. Bedrijven hebben zelden de tijd of middelen ingepland om hun website up-to-date te behouden. Iets dat toch een aantal uur per week kost. Maar het is essentieel om juist na verloop van tijd te groeien in de rankings. Houdt hiervoor je website statistieken in de gaten. Bekijk met welke trefwoorden bezoekers pagina's vinden, van welke pagina's ze komen (referers), en welke pagina's populair zijn. Schrijf nieuwe content, nieuwsitems, alles wat maar enigszins interessant en relevant kan zijn. Nieuwe sites komen vaak nog laag uit in de ranking, maar als de site goed onderhouden blijft zal de arbeid ongetwijfeld beloond worden.

About

This is the company blog of
Drupal specialist Merge.nl

We are located in Breda (Netherlands) and build websites using Drupal. More about us.

Content on this blog is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Netherlands License.

Creative Commons License

Recent Comments

Social