Het nut van een blog

Corporate blogging is nog niet doorgebroken. In de Verenigde Staten wint het aan populariteit maar in Europa en Nederland staat het nog in de kinderschoenen. De meerderheid van de Nederlanders leest nooit blogs of weet niet wat een blog is. Dus waarom toch een company blog? Wat heb je eraan?

Allereerst is een blog een middel, geen doel. Vergelijk het met een artikel of advertentie in een krant. Hiermee kun je bijvoorbeeld mensen bereiken in het verspreidingsgebied van de krant. Het stuk in de krant zelf is niet het doel, maar de impact die het heeft op de lezers. Bij een blog is het net zo, en de parallel met traditionele media als kranten is bijzonder aardig omdat nieuwe media deze steeds meer verdringt, of in het geval van nieuwe intiatieven zoals de cross-mediale krant DAG versmelt.

Een artikel over de evolutie van communicatie van Alex Iskold laat dit mooi zien in onderstaande tabel.

Evolutie van communicatie

Waarbij we zien dat net zoals e-mail een toevoeging is geworden (en in veel gevallen vervanging) van de normale post, dit ook geldt voor de traditionele krant die steeds meer concurrentie krijgt van on-line varianten zoals blogs waarin one-to-many communicatie mogelijk is. Een nieuwe eend in de bijt is Twitter. Hierbij is eigenlijk sprake van een nieuwe soort communicatie die je als micro-blogging zou kunnen bestempelen.

Blogging is dus dus een nieuwe communicatiemiddel. Terug naar de corporate blog. Wat kan dit communicatiemiddel je als bedrijf opleveren? Dit is een simpele vraag die lastig te beantwoorden is omdat het sterk afhankelijk is van het bedrijf. Onderzoek naar 'The business value of blogging' van Lewis PR geeft hier antwoord op.

Voor wie?
Kort samengevat is er momenteel vooral winst te behalen voor bedrijven in de IT branche. Deze groep is eerder geneigd zelf informatie te zoeken en te delen over onderwerpen die in de traditionele media nauwelijks aan bod komen. Daarom zijn de meeste corporate blogs in Nederland van marketing of internet-bureau's, ook deze blog is daarbij geen uitzondering. Deze bedrijven kun je echter zien als early-adapters. Zij kennen de techniek en zijn meer vertrouwd met het medium. Het valt in de lijn der verwachting dat in de toekomst ook andere sectoren meer aanwezig zullen zijn. Daarbij zijn diegenen die vroeg instappen straks in het voordeel.

Wat is de toegevoegde waarde?

  • Intern:
    • Een bedrijfs-weblog biedt haar werknemers (of een aantal daarvan) een platform om persoonlijk over het bedrijf en verwante zaken te publiceren. Dit laat zien dat het haar werknemers vertrouwt, wat positief is voor het moraal binnen een bedrijf.
  • Extern:
    • Een blog kan een kijkje in de keuken geven van de bedrijfscultuur en sfeer.
    • Communicatiemiddel richting potentiele klanten, gebruikers kunnen reageren.
    • Het opbouwen van een community. Tegelmatige bezoekers (fans) die ook actief deelnemen door te reageren creëeren een relatienetwerk.
  • Marketing:
    • Een blog laat zien dat je transparant bedrijf bent dat betrokken is met ontwikkelingen in haar branche.
    • Exposure door media aandacht en publiciteit
    • Meer bezoekers op de 'echte' corparate website mits goed geintegreerd in de site.
    • Betere vindbaarheid in zoekmachines door links op andere websites, content en bezoekersaantallen.

Natuurlijk zijn deze voordelen sterk afhankelijk van de kwaliteit van de weblog, en dus vooral de kwaliteit van de artikelen. Er moeten dus één of meerdere medewerkers binnen een organisatie zijn die hier tijd en energie in willen steken en bovenal het ook leuk vinden om het te doen. Daarbij moet dit consequent gebeuren. Een company weblog moet minimaal 1 keer per week ge-update worden!

De toekomst
Zoals aan het begin vermeld is company blogging nog niet echt hot in Nederland. Ik denk dat één van de redenen zou kunnen zijn dat mensen nu eenmaal niet graag lange stukken tekst lezen achter hun computer. Traditionele media lenen zich daar beter voor. Dit zou weleens sterk kunnen veranderen wanneer 'de internetcomputer' losgekoppeld wordt van de fysieke werkplek maar overal beschikbaar is in de vorm van het vertrouwde papier. Mobiel internet op elektronisch papier dus. Dat zou wel eens een boost kunnen geven aan weblogs.

Web 2.0 een mannending en Marktplaats favoriet

Read More »

About

This is the company blog of
Drupal specialist Merge.nl

We are located in Breda (Netherlands) and build websites using Drupal. More about us.

Content on this blog is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Netherlands License.

Creative Commons License

Recent Comments

Social