Waardevolle content

ContentEen bekend probleem voor veel web-design bedrijven is de content van een website. Of liever het gebrek daaraan en de matige kwaliteit. Je kan klanten een uitgebreid CMS bieden maar dat is slechts het gereedschap. Uiteindelijk is het bedrijf zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de kwaliteit van de teksten.

Grotere bedrijven hebben de middelen om tekstschrijvers in te huren maar voor veel bedrijven in het MKB is een website al een grote investering en wil men zoveel mogelijk zelf doen. Nu is tekstschrijven niet onze expertise maar toch kunnen we dankzij jarenlange ervaring wel een aantal tips geven om goede website content te schrijven.

Eerst nog even voor de duidelijk: wat is content? Bij een website is content is alle informatie die op een pagina geboden wordt exclusief de lay-out. Dit zijn dus teksten, afbeeldingen maar kunnen ook animaties zijn, audio of video. Wij beperken ons hierbij vooral tot de teksten.

Hoe beginnen?

Probeer je in te leven in de bezoeker. Wat voor type mens is het? Welke schrijfstijl past hierbij? Je kunt voordat je begint te schrijven een lijst met kernwoorden opschrijven over het onderwerp. Alles dat in je opkomt, zo krijg je een beetje een grove outline hoe de tekst er uit moet komen te zien. Ga vervolgens schrijven. Misschien voel je je beter om eerst wat te schrijven met pen en papier. Dat kan een vrijer gevoel geven, niet voor niks beginnen ontwerpers nog altijd met een schets op papier. Vervolgens kan je altijd gaan schrappen, schuiven en opnieuw schrijven totdat je tevreden bent.
Probeer creatief te zijn. Da's een lastige. De een heeft nu eenmaal wat meer gevoel voor taal dan de ander. Loop je ergens vast? Ga even de hond uitlaten of iets anders doen. Of ga over het onderwerp wat Googlen en inspiratie opdoen!

  • Houd de teksten relevant - gebruik geen teksten zoals 'Welkom op onze site!' Dit is overbodige informatie. Natuurlijk is de bezoeker welkom. Bovendien komt het onprofessioneel over omdat je in de begindagen van het internet dit soort teksten veel zag.
  • Wellicht overbodig te noemen maar toch: copy paste nooit teksten van andere website. Een citaat kan natuurlijk wel maar complete alinea's worden herkend door zoekmachines en bovendien zijn er tools op internet waarmee je websites kan vinden die gebruik maken van jouw teksten.
  • Maak de teksten niet te lang. Men leest op internet minder dan op papier. Zoekmachines houden van content maar gewone mensen haken af bij te lange teksten. Als een bezoeker aan de scrollbalk al ziet dat het een erg lange pagina is kan dit al een reden zijn om het maar te laten zitten.
  • Maak altijd gebruik van een titel. Hier mag je best wat creatieve vrijheid in gebruiken!
  • Verdeel de tekst in alinea's en kopjes. Gebruik lege regels (witruimte) voor een rustig beeld.
  • Zorg dat de eerste alinea een goede introductie is en uitnodigt tot lezen. Je kan dit soort blurbs ook gebruiken om de koptitel te ondersteunen en vervolgens de bezoeker de mogelijkheid geven om door te klikken naar de volledige tekst. Zo kan de bezoeker snel inschatten of de tekst relevant is voor hem/haar.
  • Als het kan, verrijk je tekst dan met een (klein) plaatje/foto of iconen. Maak het echter niet te druk en beperk animaties.
  • Klop jezelf niet teveel op de borst. Laat liever door voorbeelden en feiten zien waarom jou bedrijf zo goed is en laat de bezoeker zelf zijn mening vormen. Indirect de bezoeker benaderen dus. Op naarvoren.nl kun je hiervan ook een mooi voorbeeld van een introductietekst voor een notaris vinden.
  • Communiceer op hetzelfde niveau als je doelgroep. Vermijd tegelijkertijd dat het een politiek abstract verhaal wordt. Wanneer je bedrijf zich daarvoor leent mag je de bezoeker best op een wat persoonlijkere manier benaderen.
  • Laat de teksten nalezen door iemand anders. Bij voorkeur iemand uit je doelgroep. Wat voor jou duidelijke taal is kan voor iemand anders abracadabra zijn.
  • Controleer uiteraard op grammatica- en spelfouten.
  • Gebruik geen schreeuwerige teksten en maak niet overmatig gebruik van uitroeptekens om de aandacht ergens op te vestigen. Wil je iets benadrukken? Gebruik hiervoor dan bijvoorbeeld een apart kopje (header).
  • Gebruik 'pull quotes'. Vooral bij langere artikelen zijn deze korte stukjes tekst die in een apart kader in de tekst getoond worden erg effectief. Je ziet ze ook vaak in kranten en bijvoorbeeld op deze pagina. Ook met een CMS en zonder enige kennis van HTML kunnen dit soort pull quotes gemaakt worden.
  • Maak gebruik van lijsten. Mensen houden van korte opsommingen in de vorm van bullet lists (zoals deze!) of geordende lijsten (1,2,3...)

Lezers scannen een webpagina in deze volgorde:

  1. headlines scannen
  2. plaatjes bekijken
  3. wanneer beiden interessant zijn worden de kopjes of introductie gelezen
  4. wanneer ook dit interessant gevonden wordt en er is genoeg tijd wordt de rest van de tekst gelezen.

Uit recenter onderzoek is ook gebleken dat internet gebruikers pagina's bekijken volgens een F-patroon. Linksboven beginnen wordt eerst boven horizontaalalles bekeken. Vervolgend naar beneden toe steeds meer verticaal naar beneden. Hoewel dit belangrijker is voor de lay-out van de website dan voor de tekst zelf is het toch interessant om te weten.

Voor het maken van links: Behalve dat veel links (intern naar andere pagina's op je website en extern naar andere websites) positief zijn voor je zoekmachinenotering, is het ook waardevol voor de bezoeker. Het maakt het makkelijker om de informatie te vinden die je zoekt. Gebruik echter nooit teksten zoals 'Klik hier' als link. Dit is ook overbodige informatie en het onderbreekt vaak een tekst. Behandel je bezoeker serieus - deze weet heus wel dat je op een link kan klikken.

Dus niet:

Klik hier om de foto's te bekijken van het bedrijfsuitje

maar bijvoorbeeld wel:

Tijdens het bedrijfsuitje zijn foto's gemaakt

Een prima website op het gebied van webdesign in Nederland is al jaren NaarVoren.nl. Zij hebben een aantal interessante artikelen in het archief staan over een aanpak tot succesvolle content.

Ook het Engelstalige Digital Web Magazine heeft ook een aantal relevante artikelen:

Nederland 2.0

Read More »

About

This is the company blog of
Drupal specialist Merge.nl

We are located in Breda (Netherlands) and build websites using Drupal. More about us.

Content on this blog is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Netherlands License.

Creative Commons License

Recent Comments

Social