Een website is nooit af!

Een van de grootste misverstanden in de webdesign wereld. Klanten die een webdesign bureau inschakelen om een website voor het bedrijf te bouwen en een deadline afspreken wanneer de site af moet zijn. Op zich is er niks mis met deadlines. Het helpt om dingen af te krijgen. Maar wanneer een bedrijf denkt dat wanneer de site live gaat het werk gedaan is, zit er flink naast.

Dan begint het werk pas.

Een website is nooit af

Een website is een tool. Wanneer je een grasmaaier koopt is het gazon ook nog niet gemaaid. Een website is pas echt nuttig wanneer het een integraal deel is van de bedrijfsvoering, wanneer er toegevoegde waarde heeft en wanneer hij dus ook gebruikt wordt. Klinkt simpel. Maar feit is dat voor veel bedrijven de website nog steeds iets is dat ze erbij doen. Omdat het moet. Omdat iedereen een site heeft.

Jammer, maar niet vreemd. Het is nog altijd een nieuw medium waar veel bedrijven nog niet zo goed mee weten om te gaan. Men weet gewoon niet zo goed wat de mogelijkheden zijn, en vaak wil een bedrijf safe spelen. Geen al te gekke dingen. Internet is toch al best eng.

Consumenten zelf zijn hier volgens mij al verder in. Zij hebben ontdekt dat je met internet sterk aan je eigen merk kan bouwen. Personal branding. Consumenten experimenteren zich suf, geven zich totaal bloot op sites zoals hyves, houden blogs bij over totaal onzinnige onderwerpen, uploaden stomme filmpjes en ga zo maar door.

Bedrijven kijken de kat uit de boom. Maar ook hier begint langzaam verandering in te komen. Het internet verandert zelf ook. Wordt persoonlijker. Het internet is weer van de gebruiker en deze willen geen slappe verkoopverhalen. Ze willen de persoonlijke noot zien. Ze willen een bedrijf kunnen vertrouwen. Ze willen kunnen connecten met andere mensen. Ze willen zien wie er achter zit. Wie zijn dit? Wie gebruikt dit? Wie koopt dit?

Maar ik dwaal af. Een website is nooit af. Ja voor veel websites 'oude stijl' wel. Je mag dan al blij zijn wanneer je een nieuws gedeelte hebt dat actief bijgehouden wordt. Maar eigenlijk moet er constant gekeken worden naar de bezoeker, wat willen ze? Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Zoeken ze misschien iets anders? Enzovoorts. Niet voor niks is de slogan van een nieuw statistieken pakket 'measure, analyze, evolve'. Statistieken zijn leuk, maar het heeft pas nut wanneer je er iets mee doet. Er zijn tal van tools die kunnen helpen en webbureau's hebben wel degelijk een taak om het bedrijf te informeren of zelfs te leren wat de mogelijkheden zijn en hoe het moet en kan. Bedrijven moeten echter ook beseffen dat hier tijd en dus geld voor vrij gemaakt moet worden. Dat het niet vanzelf gaat.

Het zal in de toekomst steeds belangrijker worden om het sociale aspect on-line te gebruiken. Het internet is een netwerk. Een netwerk van mensen niet computers. Hierover een andere keer meer.

'Luister' naar je statistieken

Read More »

About

This is the company blog of
Drupal specialist Merge.nl

We are located in Breda (Netherlands) and build websites using Drupal. More about us.

Content on this blog is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Netherlands License.

Creative Commons License

Recent Comments

Social