Website + community

Website community

foto by Guatan Lee

2007 gaat de boeken in als het jaar van de I, You and the Wii. Alles wordt connected of we het nu willen of niet. Dus als je in 2008 een site hebt zonder community tel je niet meer mee. De ene na de andere community wordt gelanceerd om de mogelijkheden van user-generated content te benutten. Maar hoe pak je dat goed aan eigenlijk?

Concept: een plan met een duidelijk doel
Bepaal je niche en pleeg de nodige research. Het onderwerp moet uitgewerkt zijn in een plan waarin je duidelijk voor ogen hebt wat je doel is. Je missie moet helder zijn. Je mag - nee moet - best flexibel zijn in de route die je volgt om het doel te bereiken. Uiteindelijk komt hier eigenlijk een compleet businessplan uit, ervan uitgaande dat je inkomsten wil genereren met je concept. (maar dat mag nooit het doel zijn!)

Content: uniek en waardevol
Marketing is all about het voorzien in behoeften. Je moet iets te bieden hebben dat anderen niet bieden. Of beter. Vaak is het een combinatie van aspecten die jouw site een meerwaarde geven. Kwaliteit, user-generated content (UGC), interactie en overzicht. UGC is natuurlijk mooi, maar let op quality control! Mashups bieden de mogelijkheid om informatie te combineren en op een andere manier te presenteren.

Techniek: de juiste tools
Goed gereedschap is onontbeerlijk. Profielen, blogs, e-mail nieuwsbrieven, widgets, databases, feeds, etc. Drupal leent zich uitstekend als community platform. MoveableType heeft onlangs zelfs een speciaal community platform gelanceerd. Wil je echter een professionele oplossing die op maat is ingericht dan zal je altijd kennis in huis moeten hebben om een platform op te zetten, uit te breiden, onderhouden maar ook voor web analytics en zoekmachine optimalisatie.

Design: de eerste indruk telt
First impressions count. Onthoud dat een bezoeker binnen een paar seconden bepaalt of jouw site is wat hij/zij zoekt. Dus je kan een site hebben die perfect scoort op inhoud en techniek maar als hij er te crappy uitziet zal het nooit wat worden. Dat betekent niet per se dat het ontwerp moet leunen op grafisch geweld of andere hoogstandjes. De top 3 bezochte website in Nederland zijn google, startpagina en marktplaats en dat zijn qua opmaak zo'n beetje de simpelste pagina's die er zijn.

Commitment: niet voor afhakers
Een trouwe gemeenschap heb je niet van de een op de andere dag. Het kost tijd en inzet. Veel tijd en veel inzet. Wil je snel rijk worden dan is dit niet the way to go. Het kost jaren dagelijkse inspanning om het tot een succes te maken. Daarbij zul je het eerste jaar waarschijnlijk weinig omzet maken. Je gaat er dus in voor de long run (en waarschijnlijk the long tail) en moet zelf veel passie hebben voor het onderwerp om het überhaupt op te brengen om er constant mee bezig te zijn, te experimenteren, aanpassen, uitbreiden, vallen en opstaan. Daarbij moet je de ontwikkelingen op de voet volgen, zodat je idee ook in web 3.0 nog veilig is.

Links:

Quicklinks

Read More »

About

This is the company blog of
Drupal specialist Merge.nl

We are located in Breda (Netherlands) and build websites using Drupal. More about us.

Content on this blog is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Netherlands License.

Creative Commons License

Recent Comments

Social