De toekomst van SEO

De toekomst van SEO zoekmachinemarketingfoto by l0b0De kennis over Search Engine Optimization heeft een grote vlucht genomen de afgelopen jaren. Vele bestaande grote sites hebben deze kennis niet toegepast en nog steeds worden volop sites gebouwd die geen rekening houden met SEO. Geen wonder dus dat vele gespecialiseerde SEM-bureau's (Search Engine Marketing) het gat hebben gedicht.

Maar wat is de toekomst van SEO?
Volgens dit artikel op TheNextWeb zouden dit soort professionele bureau's het weleens moeilijk kunnen krijgen in hun 'oorlog' tegen - hoofdzakelijk - Google.

Google heeft namelijk ook door dat professionele bureau's iets te makkelijk een site hoog in de SERP kunnen krijgen en hebben hun algoritmes zo verfijnd zodat het steeds moeilijker wordt om hoog te scoren. Wanneer een site dus 'te hard probeert' wordt hij bestraft.

Een voorbeeld hiervan zijn de vele correcties de afgelopen tijd zoals penalties voor paid-links. Links naar je site is één van de belangrijkste factoren om hoog te ranken, maar wanneer Google ontdekt dat je voor de links betaalt wordt je daarvoor gestraft. En in dat ontdekken wordt Google steeds handiger.

Alle 'truukjes' zijn nu wel bekend
Met bepaalde (dubieuze) technieken kan je nog weleens hoge resultaten behalen maar deze uitkomsten zijn vaak van korte termijn en omdat de meeste tricks nu wel bekend zijn hebben ze geen effect meer. (sterker nog: het gebruik van sommigen geeft je risico dat je bestraft wordt)

Maar wat dan? Heeft SEM nog wel zin? Ja natuurlijk, alleen moet je de strategie verleggen. De nieuwe toverwoorden zijn vooral Long Tail, Sociale Media, Universal Search en Personalized Search.

Long Tail
Het zoeken op 1 populair trefwoord geeft je zelden het gewenste resultaat. De meeste gebruikers weten dit inmiddels ook wel en gebruiken 2, 3 of zelfs nog meer trefwoorden. Een site met veel content kan hierdoor goed scoren op minder populaire zoekopdrachten.

Als voorbeeld voor de Long Tail kun je de verkoop van on-line winkel Amazon bekijken: Van het totaal boeken dat elke dag verkocht worden is het aandeel boeken waarvan er slechts een paar verkocht zijn groter dan het aandeel van de bestsellers. Ze hebben simpelweg zo'n groot aanbod dat ook iemand die zoekt naar een bepaald, specialistisch boek een resultaat vindt.

Sociale Media
Een andere strategie om meer traffic te krijgen is ervoor te zorgen dat mensen over je site praten. Het gebruik van Sociale Media zoals blogs (discussies, technorati), micro-blogging (twitter), sociale bookmarking (del.icio.us), sociale nieuwssites (nujij, digg) en rss (newsreaders). Maar wist je dat Google in zijn algoritmes bijvoorbeeld ook bekijkt of jouw site vermeld wordt in email op Gmail? Of iemand die erover praat in Gtalk?

Personalization
Zoekmachines proberen steeds meer gebruikers centraal te stellen en erachter te komen waar je precies naar op zoek bent. Zo kijken zoekmachines al in welk land je je bevindt en welkte taal je spreekt om resultaten beter af te stemmen, maar wanneer je ingelogd bent in Google en de zoekmachine toestemming geeft om je web geschiedenis bij te houden zal hij proberen resultaten beter af te stemmen op jouw voorkeuren. Personalisatie: het is een trend die nog in de kinderschoenen staat en ook veel privacy vraagstukken kent.

Universal Search
Daarnaast krijg je tegenwoordig in de zoekresultaten allang niet alleen links naar pagina's, maar kun je ook afbeeldingen, video's, boeken of nieuwsberichten tegenkomen. Universal Search wordt ook wel vertical-searching genoemd waarbij binnen verschillende content-types gezocht wordt.
Zo kan het zijn dat nieuwe pagina's die over een actueel nieuwsonderwerp gaan vaak (al dan niet tijdelijk) hoger getoond worden in de zoekresulaten dan een jarenoude pagina.

In de verdere toekomst? Alles is continu in ontwikkeling in één fluide omgeving die wij het web noemen, en een grote stap zal de transitie naar een semantisch web zijn. Maar uiteindelijk draait alles toch om 1 ding: waardevolle content.

Zie ook: Zoekmachinemarketing 2008: trends en ontwikkelingen

Drupal Podcasts

Read More »

About

This is the company blog of
Drupal specialist Merge.nl

We are located in Breda (Netherlands) and build websites using Drupal. More about us.

Content on this blog is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Netherlands License.

Creative Commons License

Recent Comments

Social